Logboek vaartocht Terneuzen 2022

Logboek van bemanningsleden Gerrit Jan Feenstra, Herman van der Meulen, Dirk Mulder, Sies Hoogeveen, Erwin Schraa en Henk van Genderen

Redactie Gerrie van den Berg

Zondag 19 juni – 08.30 uur, vertrokken uit Kampen. Eerst richting Amsterdam.

Bemanning Kamper Kogge 19 juni 2022 Vaartocht Kampen - Terneuzen
Bemanning Kampen-Terneuzen

Onderweg slaan we een vaatje haring aan en laten ons de eerste lekker smaken.

Haring schoonmaken op het dek van de Kamper Kogge
Johan maakt de haring schoon.

Al varend wordt besloten of we buitenom via IJmuiden of binnendoor via de staande mast route naar Terneuzen varen.

Marinetraffic log – 09.57 uur, arrived at Port IJsseloog, Positie N 52° 35.25′, E 005° 44.87′ Snelheid/Koers: 5.6 knots / 292°

Kamper Kogge bij Ketelhaven, onderweg naar Terneuzen (foto Chel Ferron)
Kamper Kogge bij Ketelhaven, foto Chel Ferron

Vanaf Urk zeilend naar de sluis.
14.00 uur – Schutting sluis Lelystad. Opnieuw zeil gezet.
17.00 uur – Zeil weggenomen, wind valt weg.
19.20 uur – aangelegd bij Schellingwoude en hier overnacht.

Maandag 20 juni – 07.00 uur vertrek
Marinetraffic log – positie N 52° 22.97′, E 004° 57.35, Snelheid/koers 5.1 knots / 281°
Scheepslog: Vanmorgen om 6.40 uur door de Schellingwouderbrug, daarna het Noordzeekanaal in.
Om 10.30 uur in de sluis.
Knobbelige Noordzee, halve wind naar Scheveningen.
Het mes voor het schoonmaken van de haring is zoek, de meesten hadden ook geen trek.
16.45 uur in de 2-de visserij haven afgemeerd en daar de haring gegeten.

Haring happen in Scheveningen, vers uit het vat.

Dinsdag 21 juni 10.30 uur vertrek uit Scheveningen.
Bij de uiterton het zeil gezet. Ruime zwakke wind echt genieten!
We eten hamburgers van gans en ree uit Wilsum en passeren om 14.00 uur de Maasmond. Onderweg filmopnames voor Code Kampen. eerst zonder en daarna met figuranten hijsen en laten zakken van het zeil, schoten stellen, hals doorhalen, alle handelingen van een zeeman. Om 19:30 in Stellendam. Iedereen is moe.
Morgen 06:00 vertrek richting Breskens, het wordt een lange vaardag.

Een Pilot komt kijkje nemen bij de Kamper Kogge, dat zien ze niet vaak op de Noordzee

22 juni Al om 05.45 uur de zon zien opkomen in Stellendam. We vertrekken vroeg, want het is ruim 90 km en twee getijen varen. Dat betekent dat we ook een aantal uren de stroom tegen hebben. Eerst het want op spanning gebracht, was behoorlijk uitgerekt. Daarna met elkaar ontbijten.

Op zee het zeil gezet; prachtige omstandigheden: vlakke zee en een bakstag wind. Dan vaart onze Zwarte Dame het best. Vlakbij Walcheren de Walvisstaartgeul richting Breskens in, zo vermijden we de drukte.
17.30 uur afgemeerd in Breskens. Na het eten lekker douchen.

Kogge op de Noordzee onderweg naar Breskens, Gijs doet schiemanswerk
Gijs doet schiemanswerk.
Met een ‘derde handje’ wordt het stag weer op spanning gebracht. Met de tong uit de mond, want het is een inspannende klus.
Onderweg werken we aan de takelingen van de lijnen. Leren van elkaar hoe we de Kogge goed kunnen onderhouden.

23 juni 10.00 uur Afvaart, richting Terneuzen, zodat we met kentering daar aankomen. Iedereen ruikt lekker fris, want de hele bemanning heeft in Breskens kunnen douchen.
Helaas wind tegen, dus varen we op de motor. Dat betekent klussen. We pakken de bank op het dek aan: de helling van de rugleuning krijgt een andere zithoek. Dat zit lekker.
We worden meer dan hartelijk ontvangen door de organisatie van de Havendagen in Terneuzen. Morgen doen we mee met de vlootschouw

24 juni – We eten tussen de middag warm, want vanavond varen we onder etenstijd mee in de vlootschouw: gebakken vis met rijst en bruine suiker.

Johan zout de visjes

Ondertussen werkt het rusteloze team aan het bekleden van oude kussens.

Op tafel meten Gijs en Gerrit de nieuwe hoes voor een kussen uit.

Visje bakken achter de braadspil.

24 juni 17.00 uur doet de Kamper Kogge mee aan de vlootschouw.
25-26 juni – programma in Terneuzen:

Programma Havendagen Terneuzen 2022

25 juni – Eerste dag open schip in Terneuzen. Begin van de dag lekker zonnetje, sloten de dag af met wat regen. In de loop van de middag werd het steeds drukker en de bemanning ontving vandaag ruim 670 gasten, vooral veel kinderen, aan boord, die allemaal hun vragen beantwoord kregen. Ondertussen beitelden we de naam Terneuzen in de dekbank.

26 juni – Derde dag open schip in Terneuzen. We doen ’s morgens boodschappen voor de rest van de week, de bemanning stapt onder de douche en maakt het schip op orde voor ontvangt van de bezoekers vanmiddag. Vlak voor de opening van het open schip brengt de Kamper bemanning een bezoek aan het Belgische marineschip Pollux, als tegenprestatie stapt ’s avonds de Polluxbemanning vol verwondering bij ons aan boord.

De Carlot brengt ons een bezoek. Met dit voormalige KNRM reddingsschip hebben we een bijzondere band, want het begeleidde de Kamper Kogge tijdens haar eerste lange zeereis om Denemarken, de Ommelandvaart 2004.

Krantenartikel Kanongebulder in de haven
Lokale media doen verslag van het Koggebezoek aan de Havendagen in Terneuzen: Kanongebulder in de haven

Fotoverslag Havendagen in Terneuzen Foto’s – Havendagen (havendagenterneuzen.nl)
Videoverslag Havendagen Terneuzen op Youtube

Bezoekersaantal vandaag: 1.015 ! Het was weer als vanouds gezellig aan boord. Antwerpse Henk begeleidde vanaf de steiger de bezoekersstroom over de loopplank van en op het schip. Eind van de dag arriveert de wisselbemanning en met z’n vijftienen eten we ’s avonds een welverdiende warme maaltijd met rode bietjes. Tja en dan die berg afwas. We maken het schip zeilklaar voor vertrek maandagmorgen, ETD 04.00 uur (verwachte afvaarttijd)

27 juni 04:00 uur, afvaart Terneuzen; Tis stikkedonker, dus de boordverlichting moet aan. Bij zonsopkomst kunnen we het zeil zetten en zeilen tot dat de wind wegvalt bij NBJ. Dat betekent motor starten met een tosti-ontbijt in het vooruitzicht.

Het aanlegvarken krijgt een nieuwe hoes

13:00 uur – zeil weer gezet
14:15 uur – zeil weer ingehaald, de wind valt weg. We spoelen haast van het dek door de regen.
15:10 uur – de Maasmond gepasseerd
17:30 uur – in de 2-de visserij haven van Scheveningen op de zelfde plaats weer afgemeerd om te overnachten. Nasi gegeten.

28 juni – Scheveningen – IJmuiden
9:20 uur – Afvaart , in de havenmond al zeil gezet. De webcam van Scheveningen heeft er vast weer een mooi plaatje van gemaakt. Heerlijk langs de kust zeilend in de zon. Wind: 3.5 knopen, temperatuur zeewater 7C.

13:30 uur – Schipper heeft niet goed opgelet, man over boord. Ahum, in de mob-oefening dus. Bij een man-over-boord-oefening moet ieder bemanningslid aan de bak.
13:40 uur – Drenkeling weer aan boord.
Tijd voor de evaluatie van de mob.
Wat goed ging:
– Drenkeling gevonden en gered
– Samen werken
– Volgorde van handelen
Wat beter kan:
– Vrijhouden brancard, er lag materiaal op dat eerst moest worden weggehaald voordat we het konden inzetten.
– De volgende keer de reddingsboei naar de drenkeling werpen, want dit verbetert de zichtbaarheid van de persoon die overboord is gevallen.
– het takelen van de brancard beter coördineren.
Maar we hebben de overlevingspakken weer gepast en weten hoe we moeten takelen. Gelukkig is er in de vaargeschiedenis van de Kamper Kogge nog nooit iemand overboord gevallen.

7:20 uur – aankomst marina jachthaven IJmuiden, we kunnen weer douchen. De eerdere weersverwachtingen voor morgen komen uit, de wind op het Markermeer is minder goed om te zeilen, dan via de Noordzee. We besluiten definitief via Den Helder het binnenwater weer op te varen. De pan met spaghetti gaat schoon leeg. Gelukkig kwam Haarlemse Piet nog even langs met een paar kleine boodschappen.

29 juni, woensdag – IJmuiden – Den Helder
06:00 uur -We varen al onder zeil de pieren door, het belooft een mooie dag te worden. Weersverwachting: in de loop van de dag ruimt de wind.

11.33 uur – Het is net niet dobberen op de Noordzee. Er staat bijna geen wind. Maar we hebben geen haast en het aggregaat is uit, we varen in complete stilte. Zo moet het in de middeleeuwen ook zijn geweest aan boord van de kogges.

17:30 uur – Bij Den Helder hebben we een forse stroom mee. We varen door naar Den Oever bij de Afsluitdijk en eten tijdens het varen rode kool met hachee.

Marifoonbericht woensdag 29 juni 2022 17.58 uur
Weeroverzicht: Laag noordwest van Schotland verandert nauwelijks. Bijbehorende trog boven de Britse Eilanden trekt in de tweede periode naar Nederland.
Verwachting van 20:00 tot 08:00 uur: Harlingen, IJsselmeer en Marken, noordwestelijk 2-4, tijdelijk afnemend veranderlijk 1-3, zicht goed.
Verwachting van 08:00 tot 20:00 uur: IJsselmeer en Marken, noordwest 3-4, spoedig veranderlijk 2-4, later toenemend westelijk 4-5, mogelijk 6, later buiige regen, kans op onweer, zicht goed, in neerslag matig, mogelijk slecht. Code geel.

20:45 uur – vastgemaakt in Den Oever, de hulptroepen stonden op de wal al klaar om een lijntje aan te pakken: vrijwilligers van de Kamper Kogge die in Noord-Holland wonen. Perfecte timing vandaag, want de wind hadden we de hele dag mee en bij Den Helder richting Den Oever niet alleen wind en maar ook stroom mee!
Morgen gaan we naar binnen, zoals dat heet.

30 juni

Ontbijt klaar maken bij ons aan boord : eieren bakken, tafel dekken, maar ook de borrelglaasjes en snackschaaltjes van gisteravond afwassen.

09:30 uur – Schutting door de Stevinsluis. Daarna direct zeil en koers gezet richting Urk. We varen de hele overtocht op het IJsselmeer onder zeil en hebben de wind uit de juiste hoek. Vlak voor de haven van Urk halen we het zeil weer binnen.

IJsselmeer – nieuw woord ontstaan vanmiddag, de Koggeduif

Op het IJsselmeer landt een duif op het kasteel. De vogel verkent het hele schip en vaart een stuk met de Kogge mee. We dopen hem of haar Koggeduif.

17:00 uur – Onze laatste haven tijdens deze vaartocht is Urk. Vastgelegd naast een coaster. 70 liter brandstof bijgetankt, tijdens deze terugreis weinig brandstof verbruikt door de motoren en het aggregaat.
Bij deze weersvoorspelling hoort vanavond zuurkool met worst. We schillen hiervoor de laatste aardappelen op en oeps, er is geen toetje meer. We hebben deze reis bijna elke avond buiten kunnen eten ’s avonds en vanavond zetten we deze traditie voort.

Maar dan komend de donkere wolken dichterbij. Tis gedaan met de rust aan dek. Iedereen maakt zich op voor de storm en regenbuien. Eerst spannen Gerrit Jan, Harm en Joop zeiltjes bij de bedden. Het glas moet even wachten.

De weerkaart van het KNMI voospelt donder en bliksem met flinke hoosbuien. Maar de Kogge ligt veilig op Urk.

20:00 uur – De hemel breekt open, gelukkig liggen we al in de haven. We spannen benedendeks zeiltjes boven onze bedden en langs de romp van het schip om het water langs de slaapzakken te laten lopen. Hopen dat we droog kunnen slapen.
1 juli
10:20 uur – We verlaten het IJsselmeer en passeren de Ketelbrug. Op het Ketelmeer direct daarna zeil zetten. Ondertussen maken we schoon schip en vullen het financiële boordhuishoudboekje van deze vaartocht in, zodat je alles klopt.
Bij de lunch eten we de laatste boterhammen met een lekkere schep opgebakken zuurkool van gisteravond. Koggewerf we komen er aan!