Logboek Visby 2025

Redactie: Gerrit Jan Feenstra, Jan van Werven, Gerrie van den Berg
Met bijdragen van: Willem Jan van Dijk, Henk van Genderen, Jannie Diender, Andre van der Zee, Denys Lukoshkin en Julius Hartman.


Kamper Kogge vaart richting stad Kampen om de Nieuwe Toren te begroeten. Ze wordt begeleid door de Kamper Botters en andere klassieke schepen.

10 juli 2025 – Vanaf Urk aan het IJsselmeer, via het Ketelmeer, vaart de Kamper Kogge vandaag de IJssel stroomopwaarts, richting Kampen!
Rond 16.00 uur uur verwelkomde vlagvertoon vanaf de Nieuwe Toren de Kogge en haar bemanning, terwijl ze onder begeleiding van Kamper botters en andere klassieke schepen voor de stad langs voer.
Op de Koggewerf vormden burgemeester Sander de Rouwe, wethouder Bas Wonink, vrienden en familie het welkomstcomité voor de Gotlandvaarders.

De Kamper Kogge vertrok 10 mei 2025 voor haar langste zeilreis ooit richting Visby op Gotland (Zweden). Het schip vervoerde kisten met goederen van alle Nederlandse Hanzesteden om mee te handelen tijdens de internationale Hanzedagen in Visby. Deze Hanzekisten zijn na het aanleggen bij de Koggewerf ceremonieel aan wal gebracht, voordat de bemanning kon uitschepen en familie en vrienden kon begroeten.

9 juli 2025 – Stavoren naar Urk. Gunstige wind, wel wat weinig, maar we kunnen zeilen op het IJsselmeer. Kampen komt steeds dichterbij.

8 juli 2025 – 9.20 uur gooien we de lijnen los in Harlingen. Stuurman Gerrit Jan is voldoende herstelt en stapt hier weer op voor de laatste twee etappes. 
Bij Kornwerderzand geschut door de sluizen van de Afsluitdijk. Voor het eerst in bijna twee maanden varen we weer in zoet water, we leggen traditiegetrouw aan in Stavoren.

Vertrek Harlingen juli 25, Na lange tijd weer nacht in Nederland aangelegd.

webcam Harlingen juli 25 ankomst KK 04.10

Ook de webcambeheerder in Harlingen ontdekt de Kamper Kogge bij vertrek uit Harlingen (opent in facebook)

7 juli 2025 Harlingen – 04.10 uur legt de Kamper Kogge aan in Harlingen (nl). Het was vanaf Norderney (du) een lange vaardag. Na bijna twee maanden ligt het enige Nederlandse middeleeuwse varende vrachtschip weer aan wal in Nederland.

Kamper Kogge vaart in deze reis het laatste stuk op het Duitse Wad. Harlingen is de eerste haven die we na 7 weken weer in Nederland aandoen.

6 juli 25 (zo) Norderney Duitsland Germany
Vanmorgen 6.45 uur vertrokken, koers bijgesteld, om 19.00 uur varen we boven Ameland, vanavond aanleggen in Harlingen?

Norderney - Harlingen 6 juli 2025 Kamper Kogge



De voorlopige planning voor ons volgende traject: Maandag verlaten we Duitsland en maken gebruik van een windflauwte om Lauwersoog te bereiken. Daar is opnieuw een bemanningswissel gepland: Joost en Hans gaan van boord en Sander stapt op om de bemanning de laatste etappe te versterken. De weersvoorspelling geeft de komende dagen zuid-westelijke wind aan, wanneer kunnen we verder naar Terschelling of Harlingen?

Helgoland- Norderney Kamper Kogge 4 juli 2025

4 juli 2025 – De webcam van de haven op Helgoland legt de Kamper Kogge vast bij vertrek. De pomp is door een vrijwilliger per auto uit Nederland overgebracht naar Helgoland en aan boord vervangen. Alle systemen werken weer, op naar……… …… Norderney – Eindelijk weer een volle vaardag
RTV Oost interviewt de bemanning als we voor de kust van Norderney varen: vanaf 16.30 minuten in de uitzending

3 juli 2025 Helgoland De pomp wordt geleverd uit Nederland: één van de leden van de walbemanning heeft het onderdeel per auto uit Kampen naar Cuxhaven (du) en met de snelveerboot naar Helgoland gebracht. Het onderdeel is vanavond geplaatst. De diesel- en watertanks van de Kogge worden gevuld en we kunnen morgenvroeg 04.00 uur op pad naar de Waddeneilanden. We richten morgen op Borkum en als het nodig is wijken we uit naar Norderney. De weersvoorspelling noemt voor later deze week een windveld met zuidwestelijke windkracht 6 Beaufort. Maar wie weet, zijn die verwachtingen morgen weer bijgesteld.

Nederlandse media houdt ons thuisfront op de hoogte

Kamper Kogge op Helgoland zoekplaatje rechts 25 juni 25

27 juni 2025 Pompwacht op Helgoland. Gisteren passeerden we voorspoedig de sluis van Brünsbüttel. Even na middernacht voeren we de haven van Helgoland binnen en op dat moment gaf één van de motoren temperatuur alarm. Als we hebben aangelegd controleren we het systeem: we verliezen koelwater, maar de motor was nog warm en we konden niet veel doen.
Vandaag verder met de motorinspectie: de waterpomp van de motor lekt. Deze moet vervangen en aangeleverd worden van de vaste wal. We liggen de komende dagen vast op Helgoland.
Genoeg tijd voor de bemanning om Helgoland te verkennen.
Weer aan het werk
Dit oponthoud is voor Marten wel reden om met de veerboot het eiland te verlaten, want hij moet volgende week werken en we weten niet wanneer De Kamper Kogge verder kan. In korte tijd vertrekken twee ervaren bemanningsleden. Het laatste stukje is best een uitdaging voor bemanning en schipper. We schieten op richting huis, maar zijn ook toch nog lang niet thuis.

25 juni 2025 -Rendsburg – Helgoland (Duitsland)
De windverwachting voor de komende twee dagen: stevige zuidwestelijke wind, kracht 5 bf. Dat is pal wind tegen. Vanaf zondag wordt de wind rustiger. Dus zaterdag (28 juni) in Kampen aanleggen kunnen we wel vergeten. We plannen het volgende traject in twee etappes: eerst naar het eiland Helgoland en daarna door naar het eiland Norderney.

24 juni 2025 Holtenau -Rendsburg
De duiker verwijdert vandaag een kwal uit het rooster van de koelwaterinlaat van de generator. Dat beestje blokkeerde de aanzuiging van het water, waardoor de generator steeds uitviel. We kunnen weer koken, afwassen en nog belangrijker: koffie zetten.
Later vandaag zetten we koers richting Rendsburg.

Kamper Kogge passeert Cuxhaven juni 25

Kamper Kogge bij Kieler Kanaal juni 25

23 juni 2025 richting Kiel- Holtenau
De dag na de bemanningswissel vertrekken we vroeg richting Kiel, want voor vanmiddag is stevige wind voorspelt. We varen zelfs een stuk op het zeil en zetten de motor erbij als ondersteuning om niet te ver van land te verlijeren. De wind is flink aangetrokken als we Kiel Holtenau bereiken.
We kregen onderweg weer problemen met de generator en overleggen met de schipper van de Abel Tasman. Hij adviseert ons een betaalbare duiker, die morgen onder water het rooster van de koelwaterinlaat inspecteert. Om de duiker de ruimte te geven zijn werk goed te doen, verhalen we de Kogge.
Helaas verwondt Gerrit-Jan zich aan zijn hand tijdens het verhalen. We besluiten dat hij terugreist naar Nederland, want tijdens het varen heb je beide handen nodig.

22 juni 2025 – Zondag varen we het traject van Gedser naar Heiligenhaven (Duitsland) weer op de motor, want de wind is zwak. Quentijn navigeert ons naar buiten. Zou dit onze laatste vaarweek zijn?
Direct na vertrek valt het aggregaat uit. Dat betekent geen elektriciteit voor digitale navigatie, dus pakken we de papieren kaart er bij. Ook is er geen warm water voor afwas, koffie, of warme lunch. In Heiligerhaven mogen onze machinisten een oplossing zoeken.
Verrassing Fehrmansbrug
Onder de Fehrmansbrug hangt een verrassing op ons te wachten: werksteigers, die de doorvaarthoogte 1.5 meter kleiner maken. Bij het passeren hebben we maar een handbreedte over boven de masttop. Als het niet gepast had, hadden we heel wat extra nautische mijlen om Fehmarn moeten varen. Wat zijn we blij dat de nieuwe masttop een 50 cm korter is geworden.
Laatste bemanningswissel
We liggen op tijd vast en nemen afscheid van vijf bemanningsleden. We verwelkomen vier nieuwe bemanningsleden.

21 juni 2025 – Vandaag een korte vaardag naar Gedser. Melle navigeert de Kogge naar buiten. Vlak voor Gedser zetten we de ra weer in de mast, omdat deze met afmeren in de weg ligt. Tijd voor boodschappen, douchen en ontspannen met koggebridge.

20 juni 2025 – Sassnitz – Klintholmhavn. 12 uren varen. Quentijn navigeert ons de haven uit. We schieten niet echt op nu we op de motor varen en laten de ra weer zakken, dat scheelt toch weer 1.5 knoop in snelheid en het schip ligt beter op de onrustige zeegang.
Guido trakteert onderweg op gebak, want hij is jarig. In Klintholmhavn strekken we de benen en vieren in het havencafé de verjaardag van Guido.

19 juni 2025 – Sassnitz. We liggen een dag verwaaid. Het waait 6 bf en na gisteren is het hier goed toeven. Een leuk plaatsje waar iedereen even bijkomt. We zetten de ra weer in de mast. We plannen het stuk naar Kiel in drie etappes en wisselen een dag later dan gepland in Heiligenhafen.

Windbeschrijving volgens KNMI Bft* 6 – Krachtige wind – Windgemiddelde snelheid over 10 minuten 39 – 49 km/u – 22-27 knopen – Paraplu’s met moeite vast te houden

In de haven van Gudhjem (Denemarken)

15 juni 2025 Karlskrone – Ronneby (Zweden)
Bemanning wissel, acht nieuwe bemanningsleden aan boord, dus ook acht keer bagage. Je hebt ook heel wat nodig om mee te kunnen varen. Niet alleen je zeilkleding, maar ook de slaapplek.
9:00 uur stapt de Deense filmploeg aan boord, zij varen mee naar meevaart naar Ronneby. Zij maken een documentaire over het koggewrak dat bij Kopenhagen gevonden is. We werken vandaag in middeleeuwse kleding aan dek, speciaal voor de opnames.
15.00 uur liggen we aan de wal.

Vrijdag 13 juni 2025 Sandhamn- Karlskrone (Zweden)
De laatste etappe voor de bemanningswissel. Opnieuw schitterende blauwe luchten en volop zon. Helaas weinig wind. Vanmorgen de tanks afgevuld, we hebben weer genoeg diesel aan boord voor de rest van de terugreis.

Aan de waas op de lens van de camera kun je zien dat we nog steeds op zout water varen.


Bemanning aan dek Donderdag 12 juni 2025 - Kalmar - Sandhamn (Zweden)

Donderdag 12 juni 2025 – Kalmar – Sandhamn (Zweden)
8:00 uur uit Kalmar vertrokken met zachte tegenwind, maar eenmaal buitengaats hebben we halve wind. We kunnen zeilen! In de loop van de ochtend ruimde de wind en konden we heerlijk zeilen met onze Dame. Rond de lunch zakte de wind helemaal weg, dus weer op de motor verder.
17:30 uur in Sandhamn waar vrijwilligers uit Kampen ons opwachtten. We eten vanavond stamppot rode biet. ’t Is vanavond bijna verplicht om te douchen, want tot maandagavond krijgen we daar niet meer de gelegenheid voor.


Woensdag 11 juni 2025 – Bixelkrok – Kalmar (Zweden)
Vandaag een mooie vaartocht van Bixelkrok naar Kalmar. Genieten. In de haven van Kalmar ontvangen we veel gasten aan boord die uitleg krijgen over onze avonduren van deze reis en de internationale Hanzedagen die we hebben bezocht.

Alle vrijwilligers lunchen samen in de buik van de Kamper Kogge. Even pauze van de vele mensen die vandaag ons schip bezoeken in Visby

Zaterdag 7 juni 25 Visby – Internationale Hanzedagen – Gotland Zweden. Tijdens de hanzedagen wordt de scheepsbemanning aangevuld met de walbemanning. Allemaal vrijwilligers die op eigen gelegenheid naar Visby zijn gekomen om de vele bezoekers te woord te staan tijdens hun bezoek aan de Kamper Kogge. De hele dag hebben we open schip aan boord, maar tussen de middag lunchen we samen benedendeks. We ontvangen vandaag meer dan 1.000 bezoekers aan boord.
De weersvoorspelling belooft sterke wind, misschien blijven we maandag nog een dagje liggen.


Vrijdag 6 juni 2025 Visby Internationale Hanzedagen Gotland Zweden
We vertrokken uit Kampen met aan boord de Hanzekisten waar elke Hanzestad uit Overijssel en Gelderland handelswaar in heeft meegegeven. Vanmorgen overhandigt de bemanning ceremonieel deze kisten aan de vertegenwoordigers van de Nederlandse Hanzesteden.

Donderdag 5 juni 2025 Visby
De burgemeester van Visby onthult vanavond de naam Visby op de dekbank van de Kogge, tijdens de ontvangst voor de Nederlandse Hanzesteden. ’s Avonds volgt een grote parade van alle internationaal vertegenwoordigde Hanzesteden.

Vandaag tijd voor schiemanswerk en schoon schip maken.

3 juni 25 Visby – (Zweden)
We bereiden het schip voor op open schip. We verwachten tijdens de internationale Hanzedagen elke dag vele belangstellenden aan boord. ’s Middags met zijn allen de wal op, Visby verkennen. We kopen nieuwe koperpoets voor de bel!

Vaarbemanning Kamper Kogge Visby

maandag 2 juni 2025 – Byxelkrok – Visby (Zweden)
Van Byxelkrok ondernemen we de oversteek naar Visby, op het eiland Gotland. Dit is laatste etappe van onze heenreis: Visby is onze eindbestemming. De reis verloopt voorspoedig, en om 17.20 uur liggen we afgemeerd in de haven van Visby. Over een paar dagen beginnen hier de internationale Hanzedagen.

Zaterdag 31 mei 2025 – Sandvik – Byxelkrok Öland (Zweden)
Van Sandvik vertrekken we naar Byxelkrok, aan de noordpunt van het langgerekte eiland Öland. Maar we zijn nog maar net een stukje uit de haven van Sandvik vertrokken of er opstaat een probleem met de koeling van de generator. Dus besluiten we terug te keren naar de haven van Sandvik om het probleem op te lossen. Daar blijkt dat de inlaat van het koelwater verstopt zit met wier. Die inlaat zit diep onder water, er is niet makkelijk bij te komen. Dus gaat een van de bemanningsleden in zwembroek met gereedschap het water in. Gelukkig is het water helder zodat er een redelijk zicht is. Hij duikt onder water en weet de inlaat weer schoon te krijgen. Pffff, probleem opgelost. Maar het was wel een koude duik! Dan vertrekken we voor de tweede keer naar onze bestemming van vandaag. Byxelkrok is een klein dorpje met maar 150 inwoners, maar het heeft wel een haven. We besluiten hier tot en met zondag te blijven liggen. Maandag vertrekken we dan voor de oversteek naar Visby.

Vrijdag 30 mei 2025 – Kalmar– Sandvik Öland (Zweden)
Vandaag varen we op een zeestraat die de Kalmarsund heet. Koers noordnoordoost naar Sandvik op het eiland Öland. Het wordt een lange dag, en we verdelen ons in ploegen die elk 3 uur achtereen dienst doen.

Donderdag 29 mei 2025 – Kristianopel – Kalmar (Zweden)
Vandaag de hele dag gezeild, het is prachtig mooi weer. Eindelijk is het ook weer wat warmer.
Op het water is het nog steeds erg rustig. Het lijkt wel of alles wacht op midzomer. We leggen aan in Kalmar, een stad van ruim 35.000 inwoners. Kalmar ligt aan de oostkust van Zweden, tegenover het langgerekte eiland Öland. Het is voorlopig onze laatste stad op het vaste land van Zweden.

Kamper Kogge op webcam bij brug

Woensdag 28 mei 2025 – Sandhamn – Kristianopel (Zweden)
Kort na 11 uur in de stromende regen vertrokken naar Kristianopel.
Helaas geen wind en weinig zicht, grauw weer.
Kristanopel is ook een klein dorpje, met maar 91 personen inwoners. Klein maar fijn.

Dinsdag 27 mei 2025 – Karlskrona – Sandhamn (Torhamn) (Zweden)
We leggen in Sandhamn, een rustig en klein dorpje. Maar er is wel een zeehaventje. En regen.

Maandag 26 mei 2025 – Karlshamn – Karlskrona (Zweden)

In Karlshamn is er een wissel van enkele bemanningsleden. De nieuwe bemanning heeft ook nieuwe verse bevoorrading meegebracht.
Via de havenmond langs kleine eilandjes vertrekken we richting Karlskrone.
In Karlskrone krijgen we een prachtig plekje vlak bij het scheepvaart museum.

Zaterdag 24 mei 2025 – Simrishahm – Karlshamn (Zweden)
We leggen aan in Karlshamn. Vanmorgen 06.09 uur uit Simrishahm vertrokken.
Op de kaart zie je rechtsboven het eiland Gotland al.

Vesselfinder locatie Kamper Kogge Sandhamn Zweden

Vrijdag 23-5-2025 Ystad-Simrishamn (Zweden)
8:30 uur vertrokken- Opklaringen en felle buien. Onderweg touwwerk gerepareerd. Dit is genieten.
13.32 uur aangelegd in Simrishamn.
Door het zout op de lenzen van de camera’s van de bemanning zijn sommige foto’s minder scherp, maar voor het behoud van ons eikenhouten schip is varen in zout water van levensbelang.

 Vesselfinder 25 5 25 Kamper Kamper legde vanmiddag aan in Simrishamn

Sweden Weersvoorspelling:
Mei 23, 12:00 uur 11 °C 16.1 kn 8.3 m/s 5 beaufort west
Mei 23, 18:00 uur 8 °C 11.9 kn 6.1 m/s 4 beaufort west

De Kogge komt steeds dichter bij Visby, ondertussen doet regionale krant De Stentor in Nederland verslag van de avonturen van de bemanning:

artikel De Stentor. Op weg naar eindbestemming Visby

21 mei 2025 van Klintholm (Denemarken) naar Ystad (Zweden)
De bemanning bereidt zich voor op ‘verwaaid’ liggen.
Vanmorgen vertrokken uit Klintholm (Denemarken). Windkracht 6 – voor de wind – naar Ystad, onze eerste stad in Zweden.
Voor morgen is windkracht 8 voorspeld en dat is voor de schipper reden te kiezen voor verwaaid blijven liggen in de haven van Ystad. We hebben tot nu toe het vaarschema goed aangehouden en zijn – als alles goed blijft gaan – op tijd voor de Hanzedagen in Visby op Gotland.
In de volgende wisselplaats zwaait een deel van de bemanning af en stappen nieuwe mensen op.

20 mei 2025 Burgstaaken Fehmarn – Gedser – Klintholm – Bornholm
08.00 uur vertrokken met westelijke wind kracht 3
Tijd om de tuigage aan te passen en in de dekbank Visby te beitelen. De rugleuning van deze bank vermeldt al menig Hanzestad en zeehaven.
17.00 uur aanleggen in Klintholm, Vrijwilligers zijn vanuit Kampen gereden en nemen op de kade ‘het touwtje’ aan.
We eten vanavond rode kool met jachtschotel en saroma als toetje.

Duitse Koggefan Dietmar schrijft op facebook over onze reis:
🇩🇪🧭⚓️ Die Kamper Kogge segelt nach Visby! Gerade jetzt ist eine mittelalterliche Kogge beladen mit Handelswaren – gesalzenem Fisch, Leder und Käse unter anderem – von 13 niederländischen Hansestädten (🤩) auf dem Weg nach Gotland. Zwölf Besatzungsmitglieder leben an Bord wie im 14. Jahrhundert. Sie schlafen im Laderaum, navigieren mit dem Wind und segeln in den Kielwassern ihrer Vorfahren. Über Stopps in Kiel, Lübeck und Karlskrona erreichen sie schließlich das Finale – die Hansetage in Visby! Und ja! Alle Besucher sind während der Veranstaltung willkommen an Bord! 😃

Video – Omroep Gelderland publiceert tijdens deze zeereis uitgebreid over onze belevenissen.

Video Expeditie Oostzee – van onze boordverslaggever- de wetenschap van een aanleggertje – Holtenau
Rtv-Oost volgde de Kamper tijdens de hele reis.

19 mei 2025 van Kiel – Gedser in Denemarken
Prachtig weer, rustige wind tot vlak bij de havenboei. Via een smalle haveningang varen we naar onze gereserveerde plaats. Boodschappen in de lokale supermarkt gedaan.
Eerst diesel bunkeren. Ze spreken hier wel een aardig woordje Nederlands.

18 mei 2025 – Richting Fehrman – Burgstade – Oostzee
Eindelijk de Oostzee op. Na een uur op de motor, laten we het zeil vallen. Stevige wind uit het noorden. De nieuwe bemanningsleden zijn wat ‘katterig’ door de zeegang. Maar na vijf uur zijn zij ook in geslingerd en voelen zich wat beter. We passen prima onder de brug door en trekken in de windschaduw het zeil weer omhoog.

Aggregaat valt uit, koelpomp vervangen door Henk en Henk.

Henk en Henk assisteren de kok vandaag.
De kookplaat krijgt elektriciteit van het aggregaat. Dat valt uit, net wanneer de bemanning de groenten voor de macaroni snijdt.
Voor alles vinden de beide mannen een oplossing. Vandaag vervangen ze de koelpomp. Aggregaat werkt weer en onze maaltijd is gered.

Na lange dag varen helpt iedereen mee met het koken. Groente snijden hoort daar ook bij. Vanavond macaroni.


17 mei 2025 – Holtenau – Kiel – Bemanningswissel
Vandaag stappen drie bemanningsleden af en worden vervangen door vier verse, rechtstreeks uit Nederland. Tijdens de reis zijn er meer wisselhavens. Onze bemanning bestaat uit vrijwilligers, die vakantiedagen gebruiken voor deze reis. Een deel van de bemanning vaart de hele reis mee. Doordat de bemanning om beurten wisselt hebben we een goedgevulde bemanningsrol.
De Kogge blijft een paar dagen in de haven van Kiel. De Oostzee ligt open voor de volgende etappe. Met deze nieuwe bemanning wordt het volgende traject gevaren naar het Zweedse Karlshamn. Doel is daar volgend weekend te zijn zodat ook daar een bemanningswissel plaats kan vinden.

16 mei 2025 – Kiel aankomsttijd 13.08
Onze Kamper Kogge is al mooi op weg richting Visby. Woensdag voer ze bij Cuxhaven de monding van de Elbe op. In de nacht van woensdag 15 mei op donderdag 16 mei is ze aangekomen in Brunsbüttel, bij de zeesluizen van het Kieler kanaal.

Een deel van de bemanning is vandaag bemanningslid aan boord van de HanseKogge (Kieler Kogge), die een vaartocht voor een basisschool verzorgd. We verhalen de Kamper Kogge in de haven van Kiel naar een andere plek die vrijkomt, omdat een schip vertrekt. Dat is beter, want hier ligt het schip in de luwte. Bijkomend voordeel, deze ligplaats is dichter bij de douches.

Deel van de Kamper Kogge vaart vandaag als bemanning op de Hanse Kogge.

15 mei 2025 Passeren Kieler Kanaal Duitsland
Vandaag het spektakel van de passage door het Kielerkanaal (96,8 kilometer) – prima weer – wel lange vaardag op de motor.
In Kiel meren we de Kamper Kogge af achter de Kieler Kogge en de twee zusterschepen trokken heel wat fotografen: twee reconstructies van een middeleeuwse kogge, dat zie je niet vaak.


14 mei 2025 – Brunsbuttel, aan de monding van de Elbe in Duitsland
08.00 uur -We zetten de ra weer met behulp van de braadspil, spaken en de hoofdval. Brunsbuttel ligt aan het begin van het ‘Kieler Kanaal’ het kanaal dat dwars door Duitsland loopt. Het kanaal verbindt de Noordzee en de Oostzee. Dus op naar nieuwe wateren! 
We liggen een dag voor op schema. Het is nog zo’n 10 uur varen naar Kiel en volgens het vaarschema hoeven we die haven pas zaterdag binnen te varen. 

13 mei 2025 Terschelling – Brunsbuttel
04.06 uur – Vesselfinder registreert dat we de haven van Terschelling verlaten. We leggen ’s middags aan in het Duitse Brunsbuttel. Dus de hele dag en de volle nacht doorgevaren.

12 mei 2025 Harlingen – Terschelling
De Kogge stak zeilend het Wad over, richting Terschelling. Na een overnachting op Terschelling laat de bemanning de ra uit de mast zakken en legt deze op het dek. Daarna varen we op de motor, in één ruk, boven alle Waddeneilanden langs richting Brunsbuttel (Duitsland).

11 mei 2025 – Stavoren -Harlingen
Het ais-systeem heeft er geen zin in en daardoor zijn wij niet zichtbaar voor andere schepen. Dit heeft ook gevolgen voor het thuisfront, want de ais zorgt ervoor dat je via marinetraffic.com of vesselfinder.com altijd online ziet waar de Kogge is.
Gelukkig was de leverancier bereikbaar en die bracht ons in contact met Harlingen Alphatron. Hun monteur was die zondag onze held, want bereid om ons – om niet – te helpen. Waddenzee, we komen er aan.

10 mei 2025 – Tabee Kamper Kogge – Uitzwaaien zwarte dame
Met veel vlagvertoon, spektakel, theater, muziek en onder toezicht van hooggeëerd en gewoon publiek wordt de Kamper Kogge uitgezwaaid vanaf de zomersteiger in de IJssel.
Op de Koggewerf vertegenwoordigers van de samenwerkende Hanzesteden in Nederland en Duitsland, die elk een Hanzekist met goederen uit de Hanzestad meegaven om mee te handelen in Visbu: s, mosterd, kaas, bier, koek, lokale houdbare producten

Het begin van de langste reis, die deze reconstructie van een middeleeuws schip ooit maakte. Zes weken varen via Duitsland naar Zweden. Einddoel is Visby op het eiland Gotland. Vanavond overnachten we in Stavoren.
Verslag RTVOost van het het uitzwaaispektakel : https://www.oost.nl/nieuws/3519136/langste-reis-ooit-voor-kamper-kogge-op-weg-naar-internationale-hanzedagen-in-zweden

Voorbereiding zeezeilreis naar Visby op Gotland- Zweden
Buiten het vaarseizoen nemen we de tijd voor groot onderhoud aan de Kamper Kogge. We repareren het dek, de scheepshuid of bijvoorbeeld de technische systemen.
Deze winter en voorjaar waren ook onze rondhouten aan de beurt. De ra werd gestreken en de mast van het schip getakeld. Vele handen maken licht werk en met een flink aantal koggerikken werden alle verbindingen met verstaging, lijnen, vallen en zeilen verwijderd. Daarna het hout kaal krabben en branden, passtukken maken, passen, bijschaven en nog een keer passen, insmeren en nog eens insmeren. Half april gingen in omgekeerde volgorde (de gerepareerde) mast, ra, blokken, vallen en schoten, schoverzeil en bonnetten weer aan boord.


Bemanningsplanning:
vertrek 10-mei
wisselhaven Kiel e.o. 17-mei week
wisselhaven Karlskrona 24-mei 240 mijl
Visby zelf 3 of 4 juni 150 mijl vertrek 9 juni
wisselhaven Karlskrona 14-jun 150 mijl
wisselhaven Kiel e.o. 21-jun 240 mijl
Kampen 28-jun
(de werkelijke bemanningswisselingen lees je in het logboek)

Voorbereiding Visbyreis 2025

We begonnen in 2022 al met de voorbereiding van deze reis. In de winter van 2024-2025 werkten we de laatste onderwerpen van onze voorbereidingslijst af. Want ze moet natuurlijk wel vaarklaar worden gemaakt voor deze lange vaartocht.

Een greep uit de oorspronkelijke werkplanning:
Do 6 maart: Ra uit botterloods halen, winterkleed van de Kogge verwijderen.
Do 13 maart: Voorbereiden mast verwijderen – tuigage los maken en verwijderen.
Vrij 14 maart: Mast eraf halen met kraan
Woe 19 maart: Mast en ra keuren
Do 20 maart: Mast en Ra tjetten, Navigatieverlichting repareren en juist plaatsen, radarreflector juist plaatsen.
Do 27 maart: Mast erop zetten met kraan
Ma 31 maart: Radarmast plaatsen
Di 1 april: Radarmast afwerken
Do 3 april: Ra en zeil aan mast bevestigen en tuigage compleet maken.
Bij voldoende droog weer ook dek en bovendeks gedeelte tjetten.
Maar ja, als de windrichting wijzigt, stel je op een schip de zeilen bij en kies je een nieuwe koers.

Hanzekisten
Hanzesteden uit Nederland en Duitsland geven handelswaar uit hun stad mee in een Hanzekist tijdens de reis naar Visby: Vanuit de Rheinische Hanse doet Rees mee, maar ook Emmerich, Ommen, Harderwijk, Elburg en Rijssen, Doesburg en Hattem. Voor de Jeugd Hanze maken we ook een kist.
De kisten worden in de houtwerkplaats op de Koggewerf gemaakt van hergebruikt hout. Elke kist wordt beschilderd met afbeeldingen van de Kogge en het wapen van de stad.
Onze werklijst voor de kisten:
– Houtwerkplaats: 56 panelen, 14 bodems en 14 deksels.
– Werfsmederij: 28 hengen van 84 ringen, 28 pinnen en 28 vlinders. De smeden maakten in het ijzer 280 boorgaten en smeedden 280 nagels.
– Schilderwerkplaats: 28 kogge geschilderd op de zijkanten, 28 wapenschilden gezaagd en geschilderd.
De kisten worden beslagen met tilbanden van hennep, die we ook op de werf maken.

Na een eerste training met negen mensen verzorgt de KNRM Urk nog eens twee trainingsdagen (ochtend EHBO, middag het water in) op een zaterdag in april. We vragen daarom iedereen alle zaterdagen in april vrij te houden, wellicht ook voor andere (vaar)trainingen.


Mastkeuring
Bij de vrijwillige keuring van onze mast wordt duidelijk dat ongeveer drie meter onder de masttop een slechte plek in het hout is ontstaan. Zoals bij alle belangrijke werkzaamheden, begeleidt bouwmeester Kees Sars onze vrijwilligers bij het vervangen van dit mastdeel. Deze klus moet wel geklaard zijn voordat we het de Kogge vaarklaar maken voor onze reis naar Visby. Alle handen deze keer niet aan dek, maar in de Botterloods aan de zaag, beitel, schuurmachine en kwast. 

De KNRM-training is verplicht voor wie mee wil, tenzij die op andere wijze goed is getraind of sprake is van overmacht. De KNRM adviseert ons over de kwaliteit van de deelnemers.
We presenteren in januari de indeling van de bemanning, zodat iedereen tijdig kan plannen. We beogen op de heenreis iemand mee te nemen, die regelmatig onze verrichtingen kan vastleggen en doorgeven.
Er is contact met het Zwolse STC Zeevaart over deelname van een of twee studenten.
Aquaservice/Bonsink geeft de motoren een grote beurt met onder meer revisie van pompen en vervanging van onderdelen. De motoren zijn vochtig en zouden daarom voortaan elke donderdag een uurtje moeten draaien om goed op bedrijfstemperatuur te komen.
De plaatsing van de radarmast is voorbereid en bij nader inzien bleek de beting op het voordek niet in orde en wordt grotendeels vervangen. De nieuwe bevestiging voor de MOB-ladder is klaar.
De aanmaak van het nieuwe schoverzeil bij Batavialand ligt voor op schema.
De schippers hebben begin februari weer overleg over onder meer de navigatie, de planning van oefentochten en veiligheidsmaatregelen als opsporingsapparatuur op elk automatisch reddingvest en een Epirb (Emergency Position Indicating Radio Beacon).

Meer weten over Gotland?

Kijk zelf waar de Kogge is op vesselfinder.com of marinetraffic.com (zoekterm Kamper Kogge)