Logboek Visby-Gotland-Zweden

Redactie: Gerrit Jan Feenstra, Jan van Werven, Gerrie van den Berg
Met bijdragen van: Henk van Genderen, Jannie Diender, Andre van der Zee, Denys Lukoshkin en Julius Hartman.

Zelf kijken waar de Kogge is? kijk op vesselfinder.com of marinetraffic.com (zoekterm Kamper Kogge)
Op de homepage vind je het reisverslag van de afgelopen dagen. Hier lees je het complete logboek van de Koggevaart naar Gotland in Zweden.

De dagelijkse log:

Maandag 1 juni 2025 – Byxelkrok – Visby (Zweden)
Van Byxelkrok ondernemen we de oversteek naar Visby, op het eiland Gotland. Dit is laatste etappe van onze heenreis: Visby is onze eindbestemming. De reis verloopt voorspoedig, en om 17.20 uur liggen we afgemeerd in de haven van Visby. Over een paar dagen beginnen hier de internationale Hanzedagen.

Zaterdag 31 mei 2025 – Sandvik – Byxelkrok (Zweden)
Van Sandvik vertrekken we naar Byxelkrok, aan de noordpunt van het langgerekte eiland Öland. Maar we zijn nog maar net een stukje uit de haven van Sandvik vertrokken of er opstaat een probleem met de koeling van de generator. Dus besluiten we terug te keren naar de haven van Sandvik om het probleem op te lossen. Daar blijkt dat de inlaat van het koelwater verstopt zit met wier. Die inlaat zit diep onder water, er is niet makkelijk bij te komen. Dus gaat een van de bemanningsleden in zwembroek met gereedschap het water in. Gelukkig is het water helder zodat er een redelijk zicht is. Hij duikt onder water en weet de inlaat weer schoon te krijgen. Pffff, probleem opgelost. Maar het was wel een koude duik! Dan vertrekken we voor de tweede keer naar onze bestemming van vandaag. Byxelkrok is een klein dorpje met maar 150 inwoners, maar het heeft wel een haven. We besluiten hier tot en met zondag te blijven liggen. Maandag vertrekken we dan voor de oversteek naar Visby.

Vrijdag 30 mei 2025 – Kalmar– Sandvik (Zweden)
Vandaag varen we op een zeestraat die de Kalmarsund heet. Koers noordnoordoost naar Sandvik op het eiland Öland. Het wordt een lange dag, en we verdelen ons in ploegen die elk 3 uur achtereen dienst doen.

Donderdag 29 mei 2025 – Kristianopel – Kalmar (Zweden)
Vandaag de hele dag gezeild, het is prachtig mooi weer. Eindelijk is het ook weer wat warmer.
Op het water is het nog steeds erg rustig. Het lijkt wel of alles wacht op midzomer. We leggen aan in Kalmar, een stad van ruim 35.000 inwoners. Kalmar ligt aan de oostkust van Zweden, tegenover het langgerekte eiland Öland. Het is voorlopig onze laatste stad op het vaste land van Zweden.

Woensdag 28 mei 2025 – Sandhamn – Kristianopel (Zweden)
Kort na 11 uur in de stromende regen vertrokken naar Kristianopel.
Helaas geen wind en weinig zicht, grauw weer.
Kristanopel is ook een klein dorpje, met maar 91 personen inwoners. Klein maar fijn.

Dinsdag 27 mei 2025 – Karlskrona – Sandhamn (Torhamn) (Zweden)
We leggen in Sandhamn, een rustig en klein dorpje. Maar er is wel een zeehaventje. En regen.

Maandag 26 mei 2025 – Karlshamn – Karlskrona (Zweden)

In Karlshamn is er een wissel van enkele bemanningsleden. De nieuwe bemanning heeft ook nieuwe verse bevoorrading meegebracht.
Via de havenmond langs kleine eilandjes vertrekken we richting Karlskrone.
In Karlskrone krijgen we een prachtig plekje vlak bij het scheepvaart museum.

Zaterdag 24 mei 2025 – Simrishahm – Karlshamn (Zweden)
We leggen aan in Karlshamn. Vanmorgen 06.09 uur uit Simrishahm vertrokken.
Op de kaart zie je rechtsboven het eiland Gotland al.

Vesselfinder locatie Kamper Kogge Sandhamn Zweden

Vrijdag 23-5-2025 Ystad-Simrishamn (Zweden)
8:30 uur vertrokken- Opklaringen en felle buien. Onderweg touwwerk gerepareerd. Dit is genieten.
13.32 uur aangelegd in Simrishamn.
Door het zout op de lenzen van de camera’s van de bemanning zijn sommige foto’s minder scherp, maar voor het behoud van ons eikenhouten schip is varen in zout water van levensbelang.

 Vesselfinder 25 5 25 Kamper Kamper legde vanmiddag aan in Simrishamn

Sweden Weersvoorspelling:
Mei 23, 12:00 uur 11 °C 16.1 kn 8.3 m/s 5 beaufort west
Mei 23, 18:00 uur 8 °C 11.9 kn 6.1 m/s 4 beaufort west

De Kogge komt steeds dichter bij Visby, ondertussen doet regionale krant De Stentor in Nederland verslag van de avonturen van de bemanning:

artikel De Stentor. Op weg naar eindbestemming Visby

21 mei 2025 van Klintholm (Denemarken) naar Ystad (Zweden)
De bemanning bereidt zich voor op ‘verwaaid’ liggen.
Vanmorgen vertrokken uit Klintholm (Denemarken). Windkracht 6 – voor de wind – naar Ystad, onze eerste stad in Zweden.
Voor morgen is windkracht 8 voorspeld en dat is voor de schipper reden te kiezen voor verwaaid blijven liggen in de haven van Ystad. We hebben tot nu toe het vaarschema goed aangehouden en zijn – als alles goed blijft gaan – op tijd voor de Hanzedagen in Visby op Gotland.
In de volgende wisselplaats zwaait een deel van de bemanning af en stappen nieuwe mensen op.

20 mei 2025 Burgstaaken Fehmarn – Gedser – Klintholm – Bornholm
08.00 uur vertrokken met westelijke wind kracht 3
Tijd om de tuigage aan te passen en in de dekbank Visby te beitelen. De rugleuning van deze bank vermeldt al menig Hanzestad en zeehaven.
17.00 uur aanleggen in Klintholm, Vrijwilligers zijn vanuit Kampen gereden en nemen op de kade ‘het touwtje’ aan.
We eten vanavond rode kool met jachtschotel en saroma als toetje.

Duitse Koggefan Dietmar schrijft op facebook over onze reis:
🇩🇪🧭⚓️ Die Kamper Kogge segelt nach Visby! Gerade jetzt ist eine mittelalterliche Kogge beladen mit Handelswaren – gesalzenem Fisch, Leder und Käse unter anderem – von 13 niederländischen Hansestädten (🤩) auf dem Weg nach Gotland. Zwölf Besatzungsmitglieder leben an Bord wie im 14. Jahrhundert. Sie schlafen im Laderaum, navigieren mit dem Wind und segeln in den Kielwassern ihrer Vorfahren. Über Stopps in Kiel, Lübeck und Karlskrona erreichen sie schließlich das Finale – die Hansetage in Visby! Und ja! Alle Besucher sind während der Veranstaltung willkommen an Bord! 😃

Video – Omroep Gelderland publiceert tijdens deze zeereis uitgebreid over onze belevenissen.

Video Expeditie Oostzee – van onze boordverslaggever- de wetenschap van een aanleggertje – Holtenau

19 mei 2025 van Kiel – Gedser in Denemarken
Prachtig weer, rustige wind tot vlak bij de havenboei. Via een smalle haveningang varen we naar onze gereserveerde plaats. Boodschappen in de lokale supermarkt gedaan.
Eerst diesel bunkeren. Ze spreken hier wel een aardig woordje Nederlands.

18 mei 2025 – Richting Fehrman – Burgstade – Oostzee
Eindelijk de Oostzee op. Na een uur op de motor zetten we het zeil (het zeil gaat omlaag). Stevige wind uit noorden. De nieuwe bemanningsleden zijn wat ‘katterig’ door de zeegang. Maar na vijf uur zin zij ook in geslingerd en voelen zich wat beter. We passen prima onder de brug door en trekken in de windschaduw het zeil weer omhoog.

Aggregaat valt uit, koelpomp vervangen door Henk en Henk.

Henk en Henk assisteren de kok vandaag.
De kookplaat krijgt elektriciteit van het aggregaat. Dat valt uit, net wanneer de bemanning de groenten voor de macaroni snijdt.
Voor alles vinden de beide mannen een oplossing. Vandaag vervangen ze de koelpomp. Aggregaat werkt weer en de maaltijd is gered.

Na lange dag varen helpt iedereen mee met het koken. Groente snijden hoort daar ook bij. Vanavond macaroni.


17 mei 2025 – Holtenau – Kiel – Bemanningswissel
Vandaag stappen drie bemanningsleden af en worden vervangen door vier verse, rechtstreeks uit Nederland. Tijdens de reis zijn er meer wisselhavens. Onze bemanning bestaat uit vrijwilligers, die vakantiedagen gebruiken voor deze reis. Een deel van de bemanning vaart de hele reis mee. Doordat de bemanning om beurten wisselt hebben we een goedgevulde bemanningsrol.
De Kogge blijft een paar dagen in de haven van Kiel. De Oostzee ligt open voor de volgende etappe. Met deze nieuwe bemanning wordt het volgende traject gevaren naar het Zweedse Karlshamn. Doel is daar volgend weekend te zijn zodat ook daar een bemanningswissel plaats kan vinden.

16 mei 2025 – Kiel aankomsttijd 13.08
Onze Kamper Kogge is al mooi op weg richting Visby. Woensdag voer ze bij Cuxhaven de monding van de Elbe op. In de nacht van woensdag 15 mei op donderdag 16 mei is ze aangekomen in Brunsbüttel, bij de zeesluizen van het Kieler kanaal.

Een deel van de bemanning is vandaag bemanningslid aan boord van de HanseKogge (Kieler Kogge), die een vaartocht voor een basisschool verzorgd. We verhalen de Kamper Kogge in de haven van Kiel naar een andere plek die vrijkomt, omdat een schip vertrekt. Dat is beter, want hier ligt het schip in de luwte. Bijkomend voordeel, deze ligplaats is dichter bij de douches.

Deel van de Kamper Kogge vaart vandaag als bemanning op de Hanse Kogge.

15 mei 2025 Passeren Kieler Kanaal Duitsland
Vandaag het spektakel van de passage door het Kielerkanaal (96,8 kilometer) – prima weer – wel lange vaardag op de motor.
In Kiel meren we de Kamper Kogge af achter de Kieler Kogge en de twee zusterschepen trokken heel wat fotografen: twee reconstructies van een middeleeuwse kogge, dat zie je niet vaak.


14 mei 2025 – Brunsbuttel, aan de monding van de Elbe in Duitsland
08.00 uur -We zetten de ra weer met behulp van de braadspil, spaken en de hoofdval. Brunsbuttel ligt aan het begin van het ‘Kieler Kanaal’ het kanaal dat dwars door Duitsland loopt. Het kanaal verbindt de Noordzee en de Oostzee. Dus op naar nieuwe wateren! 
We liggen een dag voor op schema. Het is nog zo’n 10 uur varen naar Kiel en volgens het vaarschema hoeven we die haven pas zaterdag binnen te varen. 

13 mei 2025 Terschelling – Brunsbuttel
04.06 uur – Vesselfinder registreert dat we de haven van Terschelling verlaten. We leggen ’s middags aan in het Duitse Brunsbuttel. Dus de hele dag en de volle nacht doorgevaren.

12 mei 2025 Harlingen – Terschelling
De Kogge stak zeilend het Wad over, richting Terschelling. Na een overnachting op Terschelling laat de bemanning de ra uit de mast zakken en legt deze op het dek. Daarna varen we op de motor, in één ruk, boven alle Waddeneilanden langs richting Brunsbuttel (Duitsland).

11 mei 2025 – Stavoren -Harlingen
Het ais-systeem heeft er geen zin in en daardoor zijn wij niet zichtbaar voor andere schepen. Dit heeft ook gevolgen voor het thuisfront, want de ais zorgt ervoor dat je via marinetraffic.com of vesselfinder.com altijd online ziet waar de Kogge is.
Gelukkig was de leverancier bereikbaar en die bracht ons in contact met Harlingen Alphatron. Hun monteur was die zondag onze held, want bereid om ons – om niet – te helpen. Waddenzee, we komen er aan.

10 mei 2025 – Tabee Kamper Kogge – Uitzwaaien zwarte dame
Met veel vlagvertoon, spektakel, theater, muziek en onder toezicht van hooggeëerd en gewoon publiek wordt de Kamper Kogge uitgezwaaid vanaf de zomersteiger in de IJssel. Het begin van de langste reis, die deze reconstructie van een middeleeuws schip ooit maakte. Zes weken varen via Duitsland naar Zweden. Einddoel is Visby op het eiland Gotland. Vanavond overnachten we in Stavoren.
Verslag RTVOost van het het uitzwaaispektakel : https://www.oost.nl/nieuws/3519136/langste-reis-ooit-voor-kamper-kogge-op-weg-naar-internationale-hanzedagen-in-zweden

Voorbereiding zeezeilreis naar Visby op Gotland- Zweden
Buiten het vaarseizoen nemen we de tijd voor groot onderhoud aan de Kamper Kogge. We repareren het dek, de scheepshuid of bijvoorbeeld de technische systemen.
Deze winter en voorjaar waren ook onze rondhouten aan de beurt. De ra werd gestreken en de mast van het schip getakeld. Vele handen maken licht werk en met een flink aantal koggerikken werden alle verbindingen met verstaging, lijnen, vallen en zeilen verwijderd. Daarna het hout kaal maken, passtukken maken, passen, bijschaven en nog een keer passen, insmeren en nog eens insmeren. Half april gingen in omgekeerde volgorde mast, ra, blokken, vallen en schoten, schoverzeil en bonnetten weer aan boord.



Meer weten over Gotland?