Zierikzee 2023

Reisverslag Zierikzee 10-13 augustus 2023.
Bijgedragen hebben: Herman, Harry, Bjorn, Henk, Gerrit Jan

5 augustus 2023

Vanmorgen rond 09:00 vertrokken richting Zierikzee met 11 bemanningsleden.
Het doel voor vandaag is Amsterdam, zodat de keuze wordt of buitenom of via de vaste mast route.

Rond 01:00 is de Kamper Kogge gespot in de sluit van Lelystad.

Vastgemaakt in Amsterdam, zeer waarschijnlijk gaat de Kamper Kogge via Amsterdam de vaste mast route nemen.

6 augustus 2023

De vaste mastroute gekozen, enkele forse depressies voorspeld!

7 augustus 2023

12:00 Hollandse IJssel op naar de Algarabrug, Cappelle aan de IJssel.
15:00 Dordrecht; weer 2 belangrijke kunstwerken gepasseerd. Blijven in Dordrecht slapen.

Nog een leuke video: https://m.youtube.com/watch?v=tUWo18ZPJ7U

Het verslag van de bemanning:

Zaterdag 5 augustus – na het uitspreken van de heenzendbede vertrekken we uit Kampen, richting Zierikzee.
Tot aan Lelystad hebben wij droog weer, maar over het Markermeer was het niets anders dan regen.
Rond de klok van 18.00 passeert heeft de Kogge de Oranjesluis, waarna koers is gezet richting de oude Houthaven (Amsterdam) waar de staandemast-routestart. In de houthaven overnachten we, voor de volgende dag is de doorvaartvergunning geregeld. We kiezen voor de staandemast-route, omdat de weersvoorspelling voor zee te slecht is.
Nadat de wind rond middernacht een beetje gaat liggen en de brug weer draait, gooit de bemanning van de Kogge de trossen los voor een nachtelijke doorvaart door Amsterdam. Samen met twee andere zeilboten was dit een mooi avontuur.
Maandagochtend vroeg rond 03.30 arriveert de Kogge, met de twee andere zeilboten in haar kielzog, bij de Schipholbrug. Deze opent pas om 05.00 uur voor ons.
Na een nacht door Amsterdam varen , verdelen we de bemanning verdeeld in twee wachtgroepen, zodat één van de groepen kon slapen, terwijl de andere groep aan dek blijft om de bruggen veilig te passeren. Ondanks de regenachtige en winderige omstandigheden heeft de bemanning een leuke nachtelijke tocht gehad. Onze navigator Bjorn manoeuvreerde de Kogge, samen met schipper Herman, tijdens de nachtelijke uren veilig door alle bruggen.
Na een verder vlot verloop van de dag, waarbij er zelfs nog een stukje gezeild kon worden, ligt de Kogge om 16.00 uur afgemeerd in Dordrecht. waar de bemanning een welverdiende overnachting heeft.

Dinsdag 8 augustus – Dordrecht

Na een rustige nacht krijgt de kogge om 10.00 uur een opening door de Dordtse brug richting Willemstad. Helaas hadden wij tegenwind en konden wij niet zeilen.
Rond 12.30 uur kwamen wij aan in Willemstad en had de havenmeester een mooi plekje voor ons gevonden in de binnenhaven.
Na een mooie middag wat het weer betreft hadden we avonds voor de verandering weer slecht weer.

9 augustus 2023

Om 9.30 uur zijn we vertrokken richting Volkeraksluis  en hadden dit keer geluk en konden meteen om 10 uur met de eerste draai van de brug over de sluis ook schutten.

Het was de eerste dag dat we een stralende zon hadden.

Om 12 uur passeerden wij de Krammersluis  om onze tocht voort te zetten richting Bruinisse war wij om 13.30 uur aanlegden.
In Bruinisse stonden een aantal enthousiaste vrijwilligers van de organisatie Zierikzee  ons op te wachten.

Die middag hebben wij de ra naar beneden gehaald om een klein gaatje in het zeil te repareren.
Verder hebben we de vlaggenlijn op gehangen en ons verder voorbereid  op het evenement.
Later hebben zich meerdere schepen toegevoegd om de volgende dag gezamenlijk naar Zierikzee af te varen.

Die avond kregen we bezoek van Ria Geluk, een dame van de organisatie Zierikzee, om het draaiboek van de intocht met ons door te nemen.

10 augustus 2023

Een slechte aanvang van de dag, bijna de hele bemanning baalde als een stekker van de schipper zijn wekker.
Deze moest zo nodig een radio interview geven en dat kon alleen  om 7 uur of om 7.30.
Na een lekker uitbijt vertrokken wij op tijd uit de haven van Bruinisse.
Gevolg door andere schepen gingen wij richting Zierikzee.

Dit keer was de wind ons goed gezind en konden mooi onder zeil de haven van Zierikzee binnen varen.
Bij het binnenlopen tussen de pieren klonk er luit applaus van het toe gestroomde publiek.
Na het passeren van de keersluis hebben wij Graaf Grimaldi en Willem III aan boord genomen waarna wij doorzeilden richting onze ligplaats.
Daar aangekomen overhandigden Grimaldi en Willem de oorkonde aan de burgemeester.
Vervolgens heeft de burgemeester een rondleiding en namens de ondernemers van Kampen een pakketje gekregen.
De Kogge is daarna gereed gemaakt voor ontvangst van bezoekers.
Van het evenement volgt een apart verslag.

13 augustus 2023 Zierikzee

Zeer succusvol feest in Zierikzee! Elke dag 1.500 mensen aan boord gehad. Dank voor de extra ondersteuning uit Kampen.
Via Veerse meer naar Vlissingen.

Vertrek Zierikzee
14 augustus 2023

Maandagmorgen de sluizen uit en langs het strand van Vlissingen de Noordzee op richting Scheveningen.

15 augustus 2023

Rond 14:00 uur de vloed stroom vanuit Scheveningen naar IJmuiden, om daar in de Marina overnachten en douchen.

16 augustus 2023

Via Noordzee kanaal en Amsterdam naar Volendam.

17 augustus 2023

Weer onderweg vanaf Volendam in Lelystad overnachten, morgen Kampen.

16 augustus

In de haven van IJmuiden  om 00.00uur hebben we benedendeks de slingers opgehangen voor ons jongste bemanningslid om te vieren dat Bjorn 22 jaar werd.

Na een korte nacht hebben we de reis naar Volendam voort gezet om daar zijn verjaardag met een BBQ te vieren. Dit in het bijzijn van de ouders van Bjorn.

17 augustus 2023

Na een stormachtige nacht zijn wij tegen de middag afgevaren richting Lelystad en overnacht bij de Bataviawerf.

Na lang zoeken naar een beetje prik hebben wij een rondleiding op de Batavia gekregen.

18 augustus 2023 Kampen

Na een heerlijke laatste nacht hebben wij om 10uur koers gezet richting Kampen waar we om 15.40 aan kwamen.

Verder willen wij iedereen bedanken voor hun inzet en het mogelijk maken van deze fantastische reis.

Dankwoord Guusje Poot

Lieve Middeleeuwers, Wat waren de afgelopen dagen een feest! Mede dankzij jullie tomeloze inzet, enthousiasme en professionaliteit hebben we historisch Zierikzee wederom op de kaart gezet! De indrukwekkende aankomst van de Kamper Kogge donderdagmiddag was een fantastisch begin van vier prachtige dagen ‘Zierikzeese Toestanden’. Vrijdag en zaterdag de ambachtenmarkt, het kampement, de muziekgroepen, de verhalenvertelsters en de opvoering van de kluchten, optredens waar het massaal toegestroomde publiek massaal van genoten heeft, heeft recht gedaan aan het middeleeuwse Zierikzee. De stad zelf is al een indrukwekkend decor op zich, maar jullie inzet heeft het historische plaatje compleet gemaakt. Waarvoor mijn grote dank!!!!! Vrijdagavond werd het publiek getrakteerd op twee vuurshows en een uitgelicht kampement, ook weer geweldige feestjes. Tot slot werd gistermiddag afscheid genomen van de Kamper Kogge met een heus middeleeuws uitzwaailied. Dit was weer net zo indrukwekkend als de binnenkomst drie dagen eerder. Ik dank de Stichting Vrienden Erfgoed Zierikzee voor het nemen van het initiatief voor dit geweldige evenement en dat ze mij de organisatie hiervan hebben toevertrouwd! Verder wil ik, zonder namen te noemen, alle deelnemers danken voor de inzet van de afgelopen dagen. Ook wil ik iedereen complimenteren met het netjes achterlaten van de locaties waar je even pauze kon houden. Dat scheelde mij weer heel veel werk achteraf … Mocht er in de toekomst weer een vergelijkbaar evenement worden georganiseerd, dan hoop ik dat jullie weer van de partij willen zijn. Wat mij betreft zijn jullie van harte welkom! Helaas gaan we nu weer over tot de orde van de dag en zijn we weer met beide benen in de 21e eeuw beland. Echter, de prachtige herinneringen blijven!

p.s. Ik heb niet van iedereen een mailadres. Verzoek aan Cora en Joel is om deze mail verder te verspreiden aan hun achterban.

Met warme historische groet, Guusje Poot

Dankwoord Stichting Vrienden Erfgoed Zierikzee

Goeiemorgen Kapitein Herman en bemanning,

Wij  zien jullie varen richting Amsterdam op de Vesselfinder die op de website van de Erfgoedvrienden staat.

Zierikzee heeft vier geweldige dagen met middeleeuwse toestanden achter de rug. Het zoemt nog na hier.

Meer dan twee jaar geleden boekte De Stichting Vrienden  Erfgoed  Zierikzee de Kamper Kogge  voor het project de Zeeslag op de Gouwe en de Belegering van Zierikzee in 1304.

Het waargebeurde verhaal   van  de strijd   tussen de  Vlamingen de Hollanders  om de macht in Zeeland werd  op de Gouwe uitgevochten met koggeschepen en galeien.

We  vierden de afgelopen dagen  de Vrede van Parij  die in 1323  gesloten werd. Dat  is in 2023 700 jaar geleden en daar hoorde een slotfeest bij.

Bij de intocht in 1304 op Sint Laurensdag op 10 augustus was de overwinning op de Vlamingen een feit en zo kwam de Kamper  Kogge op deze dag   binnen zeilen in de haven van Zierikzee. Het was de plek,  vlakbij  de Stadspoorten, waar ooit ook strijd gevoerd  werd.

Een mooiere entree met het prachtig weer konden we niet hebben,  met aan boord  de hoofdrolspelers Graaf Willem en Admiraal Reinier Grimaldi  met de oorkonde  van de Vrede van Parijs. De burgemeester bevestigde daaraan de stadszegel van Zierikzee

De Kamper Kogge was een grote publiekstreffer  met de middeleeuws toestanden erbij in Zierikzee.  Er was veel publiek en  de pers zat er boven op.

Bij het afscheid  op zondag  13  augustus werd  het uitzwaailied  “Ode aan de  Vrede”, een  middeleeuwse  melodie  voorzien  van een Zierikzeese tekst , gezongen  en gespeeld door een projectkoor en  zo wensten wij  de Kamper Kogge een behouden vaart.

De regenbui bij  het havenhoofd  ging aan ons voorbij … de weergoden  waren ons goed gezind.

Het  moet nog even bezinken,  maar  de Stichting  Vrienden Erfgoed Zierikzee  is  reuze trots op iedereen die meegedaan heeft om  dit  feest tot een succes te maken. Jullie zijn een een prachtig team die het varend erfgoed  eren.

Mede dankzij jullie komst  is Zierikzee  op de kaart gezet.