Visby 2025 update.

De werkgroep Visby was 12 december bijeen en dat leverde onder meer het volgende op.

De walteams van Kampen en Visby overleggen in januari over de wisselwerking tussen schip en wal.

Er is een nieuwe Hanzefilm gemaakt. Die willen we graag op vertrekdag 10 mei vertonen als onderdeel van een ambachtelijke familiedag, compleet met verhalenverteller, zingende mannen en gasten uit andere Hanzesteden. De kogge vertrekt die dag om 14 uur.

Acht van de twaalf samenwerkende Hanzesteden doen mee aan het ladingverhaal. Doesburg en Hattem nemen samen één kist af en we maken een negende voor de Jeugd Hanze. Vanuit de Rheinische Hanse doet Rees mee. Wellicht volgen Emmerich en enkele nog benaderde Hanzesteden als Ommen, Harderwijk, Elburg en Rijssen nog. Wat betreft de aanmaak van de Hanzekisten denken we aan maximaal twaalf of dertien stuks, want de buitenmaat is vanwege het al met steden gecommuniceerde binnenwerk van 50 centimeter hoger geworden dan de beoogde 55 centimeter. We bekijken hoe en waar ze zeevast te stouwen.

Na een eerste training met negen mensen verzorgt de KNRM Urk nog eens twee trainingsdagen (ochtend EHBO, middag het water in) op een zaterdag in april. We vragen daarom iedereen alle zaterdagen in april vrij te houden, wellicht ook voor andere (vaar)trainingen.

De KNRM-training is verplicht voor wie mee wil, tenzij die op andere wijze goed is getraind of sprake is van overmacht. De KNRM adviseert ons over de kwaliteit van de deelnemers.

We presenteren in januari de indeling van de bemanning, zodat iedereen tijdig kan plannen. We beogen op de heenreis iemand mee te nemen, die regelmatig onze verrichtingen kan vastleggen en doorgeven.

Er is contact met het Zwolse STC Zeevaart over deelname van een of twee studenten.

Aquaservice/Bonsink geeft de motoren een grote beurt met onder meer revisie van pompen en vervanging van onderdelen. De motoren zijn vochtig en zouden daarom voortaan elke donderdag een uurtje moeten draaien om goed op bedrijfstemperatuur te komen.

De plaatsing van de radarmast is onder handen en bij nader inzien bleek de beting op het voordek niet in orde en wordt grotendeels vervangen. De nieuwe bevestiging voor de MOB-ladder is gereed.

De aanmaak van het nieuwe schoverzeil bij Batavialand ligt voor op schema.

De schippers hebben begin februari weer overleg over onder meer de navigatie, de planning van oefentochten en veiligheidsmaatregelen als opsporingsapparatuur op elk automatisch reddingvest en een Epirb (Emergency Position Indicating Radio Beacon).

Volgende vergadering: 9 januari, 14 uur.