Visby 2025 update.

Vorige week is bij de vrijwillige keuring van onze mast gebleken dat in het bovenste deel van de mast, ca. 3 mater onder de top, een slechte plek zit die gerepareerd moet worden. Onder leiding van Kees Sars wordt dit de komende weken gedaan, zodat de mast ruim op tijd voor de reis naar Visby weer op de kogge geplaatst kan worden. 

Korte info hanzekisten.

Wij liggen goed op schema om op tijd de kisten klaar te hebben voor de reis naar Visby.
In vergelijking met de stoutmoedigheid van de koggebemannig, die de reis gaan maken, is het kistenproject natuurlijk kinderspel.
Maar ook het kistenproject blijkt een klus van formaat.
De timmerclub moet nog twee kisten aftimmeren, waarna de schilderclub deze in de zwarte basis kleur kunnen schilderen en de contouren van de kogge op de zijkanten kunnen aanbrengen.
De timmerclub heeft dan 56 panelen in elkaar gelijmd, met 14x bodems en 14x deksels.
De smederij heeft 28 gehengen gemaakt, bestaande uit 84 ringen, 28 pinnen, 28 vlinders, 280 boorgaten door ijzer en 280 nagels.
De schilderclub heeft 28 kogge sjablonen geschilderd aan de zijkanten, 28 schildjes gezaagd en daarop 28 verschillende wapenschilden aangebracht. De kisten worden bovendien voorzien van 28 tilbanden van hennep.
En nu maar zien of de kisten goed gevuld richting Visby gaan.

De nieuwste planning om de Kamper Kogge zeilklaar te maken:

Do 6 maart: Ra uit botterloods, winterkleed eraf.

Do 13 maart: Voorbereiden mast eraf

Vrij 14 maart: Mast eraf

Woe 19 maart: Mast en ra keuren

Do 20 maart: Mast en Ra tjetten, Navigatieverlichting repareren en juist plaatsen, radarreflector juist plaatsen.

Do 27 maart: Mast erop

Ma 31 maart: Radarmast plaatsen

Di 1 april: Radarmast afwerken

Do 3 april: Ra erop en tuigage afmaken.

Bij voldoende droog weer tevens dek en bovendeks gedeelte tjetten.

De tweede versie van de bemanning planning is gepubliceerd.

Concept planning trajecten

vertrek 10-mei
wisselhaven Kiel e.o. 17-mei week
wisselhaven Karlskrona 24-mei 240 mijl
Visby zelf 3 of 4 juni 150 mijl vertrek 9 juni
wisselhaven Karlskrona 14-jun 150 mijl
wisselhaven Kiel e.o. 21-jun 240 mijl
Kampen 28-jun

Er is een nieuwe Hanzefilm gemaakt. Die willen we graag op vertrekdag 10 mei vertonen als onderdeel van een ambachtelijke familiedag, compleet met verhalenverteller, zingende mannen en gasten uit andere Hanzesteden. De kogge vertrekt die dag om 14 uur.

Acht van de twaalf samenwerkende Hanzesteden doen mee aan het ladingverhaal. Doesburg en Hattem nemen samen één kist af en we maken een negende voor de Jeugd Hanze. Vanuit de Rheinische Hanse doet Rees mee. Wellicht volgen Emmerich en enkele nog benaderde Hanzesteden als Ommen, Harderwijk, Elburg en Rijssen nog. Wat betreft de aanmaak van de Hanzekisten denken we aan maximaal twaalf of dertien stuks, want de buitenmaat is vanwege het al met steden gecommuniceerde binnenwerk van 50 centimeter hoger geworden dan de beoogde 55 centimeter. We bekijken hoe en waar ze zeevast te stouwen.

Na een eerste training met negen mensen verzorgt de KNRM Urk nog eens twee trainingsdagen (ochtend EHBO, middag het water in) op een zaterdag in april. We vragen daarom iedereen alle zaterdagen in april vrij te houden, wellicht ook voor andere (vaar)trainingen.

De KNRM-training is verplicht voor wie mee wil, tenzij die op andere wijze goed is getraind of sprake is van overmacht. De KNRM adviseert ons over de kwaliteit van de deelnemers.

We presenteren in januari de indeling van de bemanning, zodat iedereen tijdig kan plannen. We beogen op de heenreis iemand mee te nemen, die regelmatig onze verrichtingen kan vastleggen en doorgeven.

Er is contact met het Zwolse STC Zeevaart over deelname van een of twee studenten.

Aquaservice/Bonsink geeft de motoren een grote beurt met onder meer revisie van pompen en vervanging van onderdelen. De motoren zijn vochtig en zouden daarom voortaan elke donderdag een uurtje moeten draaien om goed op bedrijfstemperatuur te komen.

De plaatsing van de radarmast is onder handen en bij nader inzien bleek de beting op het voordek niet in orde en wordt grotendeels vervangen. De nieuwe bevestiging voor de MOB-ladder is gereed.

De aanmaak van het nieuwe schoverzeil bij Batavialand ligt voor op schema.

De schippers hebben begin februari weer overleg over onder meer de navigatie, de planning van oefentochten en veiligheidsmaatregelen als opsporingsapparatuur op elk automatisch reddingvest en een Epirb (Emergency Position Indicating Radio Beacon).

Volgende vergadering: 9 januari, 14 uur.