Spanten in model IJsselkogge geplaatst


Bericht van de modelbouwers op de Koggewerf: Jan Boerhof en Rob Busser

Een jaar geleden vertelden we over het aanbrengen van de spanten, die stuk voor stuk pas gemaakt worden om aan te sluiten aan de binnenzijde van de huid van het de romp van het scheepsmodel. Deze tijdrovende klus is nu klaar: alle spanten zitten in het schip.

De scheepshuid bestaat uit planken (huidgangen), die overnaads (dakpansgewijs) aan elkaar zijn verbonden met ijzeren naainagels.
De spanten worden met de huid verbonden met houten pennen. Bij de Kamper Kogge hebben deze houten pennen een doorsnede van ongeveer 40 mm.

Bouwen op schaal 1:20
Wij bouwen het model van de IJsselkogge op schaal 1: 20. Dat beteken dat onze pennen een doorsnee hebben van 40 : 20 = 2 mm . En toeval of niet: doodgewone borrelprikkertjes zijn ongeveer 2 mm dik!
Door de huidgangen en spanten boren we gaatjes en verbinden ze met honderden borrelprikkers met een beetje lijm. Daarna wordt elk pennetje, dat door de huid steekt, afgeknipt. Gladschuren: een kind kan de was doen.


Zijstevens

Om aan de voorkant van het schip de krachten van de golven op te vangen, heeft een kogge in het voorschip een stevenbalk, met aan elke kant een zijsteven.
Deze zijstevens worden met inkepingen over vijftien spanten aangebracht.
Dat betekent vijftien inkepingen maken en elke inkeping heeft een andere schuine inkeping. Dus net als bij de spanten betekent dit veel passen en vijlen, want in dit kleine model kan meten niet. We vijlen een stukje, passen de zijsteven, nauwkeurig kijken waar er wat af moet, weer vijlen in de inkeping, weer passen en zo maar stug door.
Heb je vragen, kom gerust langs op de Koggewerf, dan proberen we je antwoord te geven.

Werk op de werf – najaar 2024

Deze zomer repareerden we op de werf van Urk de romp van de Kamper Kogge, nadat we schade gevaren hadden. Toch lekte er elke dag nog water de Kogge in. We konden er dagelijks vijf emmers mee vullen. Onze bouwmeester Kees Sars heeft de reparaties nog eens nagelopen en het schip is op zijn aanwijzingen nu succesvol waterdicht gemaakt.

Voorbereiden op vaartochten in 2025
Naast Visby gaat de Kamper Kogge in 2025 naar Sail-Amsterdam ( 20-24 augustus 2025) en Historisch Vlaardingen ( 30/31 augustus 2025). En dan moet onze Zwarte Dame er klaar voor zijn.
Een kleine greep uit de werklijst:
– Radar plaatsen
– nieuwe overleving pakken aanschaffen
– Noodvuurwerk vervangen
– Nieuw Schoverzeil laten maken bij de Zeilmakerij op de werf van Batavialand in Lelystad.


Ondertussen wordt in Lelystad het nieuwe schoverzeil voor de Kogge met de hand in  elkaar gezet in de zeilmakerij op de werf in Lelystad.

Ondertussen wordt in Lelystad het nieuwe schoverzeil voor de Kogge met de hand in elkaar gezet.

Groot onderhoud en veiligheidstraining in de haven

Zaterdag 7 september 2024 – Het schoverzeil, de bonnetten en de ra van de Kamper Kogge worden opgeruimd en op 8 september varen we haar naar Urk voor groot onderhoud. Bouwmeester Kees Sars en zijn team pakken de huid onder de motor aan, we verwachten deze klus in minimaal drie weken te klaren.
Op zaterdag 14 september had de bemanning de veiligheidstraining bij de KNRM op Urk als voorbereiding op de zeereis naar Visby (2025). Daar hoort ook bij dat je met zijn allen in de haven van Urk oefent met het klimmen in een reddingsvlot. Maar dan wel met opgeblazen reddingsvest.

Delfsail in Delfzijl

De Kogge vertrok maandag 10 juni in alle vroegte richting Delfsail 2024, het meest Noordelijke Nederlandse havenfeest in Delfzijl. Onze middeleeuwse coaster ontmoette daar zo’n 80 grote en kleine tallships. En vele bezoekers bewonderden in het weekend van 13 tm 16 juni deze vloot van klassieke en bijzondere schepen. Lees het verslag van de bemanning op: Logboek Delfzijl 2024

Kamper Kogge tijdens Delfsail in Delfzijl juni 2024. Foto Herman van der Meulen

België 2024

2 mei 2024 vertrokken we naar België, daar bezoeken we de Havenfeesten van Blankenberge en Oostende voor Anker.
Rond 19:00 uur arriveerden we in Amsterdam

4 mei 2024 Vroeg in de middag afgemeerd in Scheveningen.
6 mei 2024 Vroeg vertrokken uit Scheveningen, op naar Stellendam. Velen volgen de Kogge via webcams en Marine traffic.
7 mei 2024 Weer een lange dag: Breskens. Morgen een klein stukje naar Blankenberge.
8 mei 2024 Tussen de middag afgemeerd in Blankenberge!
9 mei 2024 Na de eerste open dag, diner bij de Scute, oorspronkelijk vissersboot Blankenberge.

Na een druk havenfeest van Blankenberge bemanningswissel.

14 mei 2024 Vroeg op, een lange dag naar Hellevoetsluis! Hier zijn we nog niet eerder geweest.
15 mei 2024 Toeren naar Willemstad.
16 mei 2024 Een lange dag naar Zierikzee.
17 mei 2024 Bezoek museumhaven Zierikzee, foto’s van Petra Machuta.
18 mei 2024 Veere
19 mei 2024 Middelburg

Oostende voor Anker van 23 mei tot en met 26 mei 2024.
Op een dag zelfs ruim 1600 bezoekers! en heel veel schoolklassen.

27 mei 2024 Vertrek Oostende weer richting Kampen
28 mei 2024 Vanuit Breskens naar Scheveningen, prachtige zuid/west wind.

29 mei 2024 Met een mooie bries van Scheveningen naar IJmuiden.

30 mei 2024 Van IJmuiden na een lange dag in Enkhuizen aanleggen.
31 mei 2024 “s morgen vroeg 7:30 vertrek Enkhuizen naar KAMPEN.

Inspectie schoverzeil

Bij de eerste zeiltochten dit seizoen waren scheurtjes bij de ra ontstaan. Na wat noodreparaties kunnen we het zeil dit seizoen nog volledig gebruiken. Voor volgend jaar moeten we opzoek naar een alternatief. We onderzoeken of we het eerste zeil (gemaakt van vlas) uit 1998 weer kunnen gebruiken, maar dat moet dan wel worden aangepast aan de huidige tuigage. In de loop van jaren deden we steeds meer zeilervaring op met deze middeleeuwse zeilwijze. We gebruiken nu zeven gordingen om het schoverzeil te zetten en te hijsen. Het oude zeil werd met minder gordingen bediend. Mogelijk gebruiken we dan weer het eerste zeil, gemaakt van vlas, dat dan aangepast moet worden naar de huidige zeven gordingen..