Staat van de Kogge

Kees Sars heeft een uitbreid rapport gemaakt voor het bestuur, hier een samenvatting:

De Kogge kan nog zeker 15 jaar mee voor zeewaardig gebruik. Complimenten voor het onderhoud.

Huidgangen zijn helemaal geïnspecteerd, op tekening aangegeven in diverse kleuren die de mate van aantasting weergeven.

Staat van de kogge is redelijk.

In doorsnee gekeken naar de planken en spantvlakken: niet heel slecht. Veel stukken waren gaaf.

Dek is redelijk goed, sommige planken moeten vervangen worden, kitnaden zijn echt op, dat moet op korte termijn en ook die van het kasteel.

Kasteel is constructief goed, koppen dwarsbalken vragen op den duur meer  aandacht.

Na 15 jaar zou je de kogge kunnen ‘op’ varen in het binnenland.

Toekomst Kogge 

Scenario 1: opvaren: huiduitgangen niet vervangen maar koper erover zetten en dat kan een verlenging van 10 jaar opleveren. Wel oplopende kosten door vervanging mast en ra, motoren, tuigage, zeilen etc. totaal 20 jaar en dan tentoonstellen.

Scenario 2: nu beperkt onderhoud en lapwerk, maar na 10 jaar een restauratiecyclus in. Kost wel behoorlijk wat, maar hij kan in principe ‘eeuwig’ mee.

Scenario 3: opvaren maar over 15 jaar een nieuwe Kogge bouwen met vrijwilligers, jongeren etc.

Laatste aflevering 30 september Langs de IJssel

Huub Stapel bezoekt een museum gewijd aan Jan Pelleboer en de ambachtelijke sigarenfabriek in Kampen. En er is aandacht voor de hoogwaterbrigade. Hij sluit zijn reis af op een koggeschip op het IJsselmeer.

Huub Stapel brengt een bezoek aan een bijzonder museum dat gewijd is aan de eerste weerman op de Nederlandse televisie: Jan Pelleboer. Verder bezoekt hij de ambachtelijke sigarenfabriek in Kampen. En er is aandacht voor de hoogwaterbrigade, een groep vrijwilligers die ten strijde trekt bij hoog water. Huub sluit zijn reis in stijl af op een koggeschip op het IJsselmeer.