Op deze pagina vind je feiten en achtergrond informatie over de bouw van en het varen met de Kamper Kogge.
Onder aan deze pagina vind je de termenlijst van deze website.
Feiten over de Kamper Kogge

Het Nederlands Instituut voor Scheeps- en onderwater Archeologie (NISA) in Lelystad maakte het bouwontwerp voor de Kamper Kogge. Dit ontwerp is gebaseerd op het opgegraven wrak (OZ 36) van een kogge uit 1334 (de romp). Het ontwerp van de Kamper Kogge komt met het wrak overeen met een nauwkeurigheid van 95 procent. Van het wrak zijn eerst schaalmodellen gemaakt van 1 op 10. Tegelijkertijd werd de Kamper Kogge van 1994 tot 1998 op ware grootte gereconstrueerd.
Scheepstype
Een kogge is een middeleeuws scheepstype, dat door de grote vrachtcapaciteit vaak door handelaren overzee werd gebruikt voor vrachtvervoer tussen de Hanzesteden.
Bouw- en vaargegevens Kamper Kogge
Voor de bouw van de romp en het kasteel van de Kogge is 150 kubieke meter eikenhout gebruikt afkomstig uit Denemarken, Frankrijk en Nederland.
Aan de bouw werkten vier jaar lang ruim 65 mensen; gemiddeld ongeveer twaalf mensen (bouwmeester Kees Sars, leermeester Anton van den Heuvel en leerlingen) per jaar.
Lengte over alles (loa) | 22,50 meter |
Lengte volgens meetbrief | 19,90 meter |
Lengte waterlijn | 14,80 meter |
Breedte | 7,80 meter |
Breedte op de waterlijn | 6 meter |
Diepgang in ballast | 2 meter |
Lengte platte bodem | 2 meter |
Breedte platte bodem | 3 meter |
Hoogte boorden boven waterlijn | 2,50 meter |
Hoogte mast boven waterlijn | 21,50 meter |
Lengte ra | 13 meter |
Waterverplaatsing zonder ballast | 45 ton |
Waterverplaatsing zeilend in ballast | 80 ton |
Laadvermogen | 50 ton |
Oppervlakte schoverzeil | 72 m2 |
Bonnetten (3 stuks) | 24 vierkante meter elk |
Kruiphoogte (zonder mast) | 7 meter |
Vaarsnelheid van de Kamper Kogge
Onder zeil heeft de Kamper Kogge een snelheid gelijk aan de windsnelheid. De gemiddelde snelheid is ongeveer 4 tot 5 knopen (zeemijl per uur). Dat is ongeveer 7,5 tot 9,3 km/uur (1 Kn / Knoop = 1.852 Kilometer (km/h). Om de gemiddelde snelheid ook bij weinig wind te halen, kunnen de motoren worden aangezet om ‘bij te knopen’.
Marifoon (VHF) roepteken
De Kamper Kogge heeft haar eigen marifoon (VHF) roeptekens: PC5236
Weetjes
Gissen buitenboord – Dutchman’s log
Ook in de middeleeuwen wilde je al weten hoe snel een zeilschip ging. Dan gooide de bemanning een plankje overboord vanaf het voorschip en mat hoe lang het duurde totdat het achterschip langs het plankje voer. De gemeten tijd werd gecombineerd met de lengte van het schip om zo de snelheid werd berekend.
Golven
De maan, of beter gezegd de zwaartekracht van de maan, zorgt voor golven op de aardse zee. De maan trekt het water op aarde iets naar zich toe (vloed) maar omdat de aarde langzaam ronddraait verschuift die aantrekkingskracht steeds. Zodra de maan het water niet meer aantrekt, is het eb. Ook de wind helpt een handje mee bij de golfvorming door het water op te stuwen in een bepaalde richting. Hoe dieper het water, hoe meer ruimte het water heeft. Bij de kust is het water ondieper en heeft het dus veel minder bewegingsruimte. Dat is de reden dat open zee zelfs bij een behoorlijke deining toch goed bevaarbaar blijft. Terwijl het dichterbij de kust juist veel onstuimiger is.
Hanzesteden
In Europa vind je veel steden met een hanzegeschiedenis , de moderne Hanse geeft een overzicht van een groot aantal steden met hanzegeschiedenis.
In 2025 richtten Nederlandse Hanzesteden uit Overijssel en Gelderland het Nautisch Platform Oost op. Steden met een hanzegeschiedenis bewaren en bewaken samen het nautisch historische erfgoed en de ambachten die nodig zijn om dit levend te houden.
Hondenwacht
De Kamper Kogge vaart ook ’s nachts door op de Oost- en Noordzee. De bemanning wordt dan opgedeeld in wachtploegen. Klokje rond staan drie wachtgroepen van vier personen paraat. Het schema ’s nachts is drie uur op en zes uur af en overdag vier uur op vier uur af. Door deze wisseling van de tijdsblokken van de wachten lopen niet steeds dezelfde bemanningsleden de hondenwacht. Dat is de lastige wacht tussen 00.00 en 04.00 uur.
Lager- en hogerwal
De bekende uitdrukking ‘aan lagerwal raken’ komt uit de zeilvaart. Lagerwal is de wal waar de wind naartoe waait. Wie met z’n schip dan te dicht bij de wal komt, kan haast niet meer wegvaren. Als je aan de lage kant van de haven hebt vastgelegd, ligt je schip te beuken en te klotsen. Bij hogerwal werkt het omgekeerd: de wind waait in dat geval vanaf de kust wat wegvaren makkelijk maakt.
Navigeren in de middeleeuwen
Om te navigeren zijn in ieder geval twee zaken belangrijk om te weten: de plek waar je bent en de plek waar je naartoe wilt. Hoe deden ze dat in de middeleeuwen, zonder gps, radar of computer? In die tijd bleven zeelieden vaak dicht onder de kust. Aan de hand van herkenningspunten aan wal konden ze zien waar ze waren, hoewel dat ’s nachts in het donker en bij mist natuurlijk wel erg lastig was. Ook namen ze onderweg monsters van de bodem. Door hun ervaring konden ze aan de hand van het bodemtype hun plaats bepalen.
Koers bepalen gebeurt – bij helder weer – met behulp van de zon en de sterren. En met nog een heel belangrijk hulpmiddel, ontwikkeld in de twaalfde eeuw: het magnetisch kompas.
Vaarsnelwegen
Net als op het land heb je op zee ook snelwegen. Deze vaarsnelwegen, compleet met gescheiden rijbanen, zijn bestemd voor de (internationale) grote scheepvaart. Vergelijk een veertiende eeuws Hanzeschip als de Kamper Kogge met het vervoermiddel over land in die tijd, paard en wagen, dan is meteen duidelijk dat de kogge niet op zo’n vaarsnelweg thuishoort. Daarom is de Kamper Kogge daarbuiten, op open zee, te vinden. Daar kan de kogge hooguit af en toe een boorplatform of visserijschip tegenkomen. Maar soms moet de kogge toch zo’n vaarsnelweg met mammoettankers, containerschepen en snelle cruisers oversteken. Om een veilige oversteek te garanderen, wordt dat ruim van tevoren gemeld en doorgegeven aan alle schepen die op dat moment in de buurt zijn.
Verlijeren
Als de Kamper Kogge verlijert (drijft af) wordt het schip opzij geduwd door stroming en wind. Dit gebeurt alleen als we de lichte wind van opzij (halve wind) in het zeil hebben, we varen dan niet voor de wind. Om toch koers te kunnen houden zetten we dan onze motoren bij.
Windkracht en brekers
Eigenlijk is een sterke windkracht geen probleem voor een stabiel en robuust zeilschip als de Kamper Kogge. Wind kan het water flink opstuwen, waardoor golven ontstaan. Vooral ‘brekers’, hoge, brekende golven met witte schuimkoppen, kunnen gevaarlijk zijn. In een open vrachtschip als de kogge kon het dan behoorlijk nat worden beneden. Ook konden goederen en bemanningsleden overboord slaan. Door het vele water in de romp kon een schip kan plat gaan of zelfs kapseizen. Brekers ontstaan vaak bij eb tegen de wind in bij zeegaten of riviermondingen, dus als de rivierstroming richting zee gaat en de golven vanaf zee ontmoeten. Dan krijg je twee tegengestelde krachten, die botsen, waardoor snel veel steile golven ontstaan, die tegen elkaar botsen. Dat noemen we brekende golven.
Vaarsnelheid in knopen
De vaarsnelheid van een schip wordt uitgedrukt in knopen. Een knoop staat voor één nautische mijl (1852 meter) per uur. Het begrip ‘knoop’ stamt uit de middeleeuwen. Om de vaarsnelheid te meten, gooit de bemanning een plankje overboord met een touw eraan. Dat plankje blijft op die plek drijven. In het touw zit om de zoveel meter een knoop en door een bepaalde tijd (met behulp van een zandloper) de knopen te tellen terwijl het schip doorvaart, wordt de snelheid bepaald. Later is deze methode wereldwijd gestandaardiseerd: 50 voet voor de ruimte tussen de knopen en een halve minuut voor de meettijd.
Termenlijst van deze website, handig als je iets wilt opzoeken.
- 700 jaar Campen
- Archeologie en wetenschap
- Belgie
- Brandaris
- Gotland
- Hanzefestival
- hoog water
- Huub Stapel
- IJssel
- IJsselkogge
- IJsselmeer
- inspectie
- Inspectie Schoverzeil
- Jonathan Groubert
- Kamper Kogge
- kees sars
- Kees Sars Inspectie
- Kogge Logboek 2023
- koggejagen
- Koggewerf Kampen
- Lampje
- Lang de IJssel
- Lange trossen
- Langs de IJssel
- Leven aan boord
- lezing Eva Vriend
- Logboek 2024
- Logboek 2025
- MAX
- Medemblik
- Media
- Middeleeuwse winter
- Model
- nautisch platform oost
- Nominatie Gouden Kalf
- noodreparatie
- Noordzee
- NTR
- onderhoud
- Oostende
- Oostzee
- Podcast
- Porto
- Reaninmatie
- Red Hat Society de Zwolse Tulpen
- Reddingsactie
- Renate van der Zee
- rondleiding
- Sail Den Helder
- schade
- Scheepswrak
- spoedreparatie
- Staat van de Kogge
- STC
- Stichting Kamper Kogge
- Terschelling
- Toekomst scenario's
- TV MAX
- Ubena van Bremen
- Urk
- Vaartechniek
- vaartocht
- Vaartocht 2022
- veiligheidstraining
- Veldschool Scheeparcheologie Flevoland
- verhalen
- vertellers
- Visby
- Waddenzee
- West Terschelling
- winterslaap
- Yftinus van Popta
- Zeevaartschool
- Zierikzee
- Zonne-energie
- Zuiderzee
- Zweden